Sunpak RD2000

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Sunpak RD2000 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ghostwheel 03-09-2009
Geschreven voor: Sunpak RD2000

Ik heb een Canon 40D. De ingebouwde flash daarvan is totaal ongeschikt om binnenshuis, op feestjes of tijdens een etentje of buitenshuis in de avonduren behoorlijke foto's te maken. Echter, een kanon van een flitser beviel me ook niet uit vroegere ervaringen met een analoge spiegelreflexcamera. Je loopt al met zoveel camera en wisselobjectieven zoals een 70-200mm rond dat je er echt niet ook nog eens zo'n obstakel als een grote flitser bij wilt hebben.

Daarom was ik ook zo afgunstig op al die Nikon gebruikers die de SB-400 konden gebruiken, een superhandige, kleine en vooral lage opzetflitser met voldoende power voor iets meer huis, tuin & keuken flitsgebruik. Okay, die dingen kunnen niet roteren en dat kan voor portretfoto's een minpunt van belang zijn, maar verder is het meer dan genoeg.

En dat is precies wat deze flitser met Canon voet nu voor mij doet. Meer dan voldoende flitskracht voor feestjes en etentjes met vrienden, leuke foto's van de kinderen binnenshuis of tafereeltjes bij nacht zonder zo'n black hole achtergrond na slechts anderhalve meter.

De voet van de flitser is volledig roterend op te bergen in de behuizing van de flitser waardoor het uitzonderlijk eenvoudig mee te nemen en op te bergen is: gewoon in je borstzak of broekzak desnoods.

Een groot pluspunt wat mij net te binnen schiet, is dat deze flash ook een ingebouwde groothoekdiffusor heeft waarmee je vanaf 15 mm (Canon) & 16 mm (Nikon) APS-C groothoek al kunt fotograferen. Er zijn genoeg grote flashes die zo wijds niet kunnen belichten !

Oplaadtijd is niet zo vlot, daarom een 7 van mij. Ik heb weliswaar gewone alkaline batterijen gebruikt en geen NiMH accus, maar naar mijn idee flitst de ingebouwde Canon flash wat rapper na elkaar, maar daar moet je dan maar omheen werken, vind ik.
Met NiMH moet 4 sec. lukken, zeggen ze.

Nog een groot pluspunt: je kunt op de flash de EV waarde in halve stapjes instellen van -1 tot +1 wat erg handig kan zijn. Verder nog de neigbare kop voor indirect flitsen die op verschillende hoeken vast blijft staan.

De levensduur is na een maand natuurlijk niet te beoordelen, maar het voelt degelijk genoeg aan. Ik had vroeger een Praktica flitser met thyristor en dat was beduidend slechter qua constructie en plastic. Er gaan twee penlites in.

Kortom, ik vind het een leuk ding dat precies doet waar ik zo lang op gewacht heb.